اسفند 91 - وبلاگی برای تمام دوستان
سفارش تبلیغ
صبا

                             عید باستانی ایرانیان بر تمام ایرانیان پارسی نژاد مبارک باد

 

یا مقلب القلوب والابصار یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال احول حالنا الی احسن الحال



با خوبی ها و بدی ها، هرآنچه که بود؛برگ دیگری ازدفتر روزگارورق خورد برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت

روزهایتان بهاری و بهارتان جاودانه بادبهار بهترین بهانه برای آغاز و آغاز بهترین بهانه برای شاد زیستن.همیشه ایام سبز باشید و شاد

یادم باشد که زیبایی های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی های بزرگ باشند

یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آنگونه که هستند ، نه آنگونه که می خواهم باشند

یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد

یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد



سال نو مبارک



تاریخ : چهارشنبه 91/12/30 | 3:11 عصر | نویسنده : سعید شیرازی | نظر

 خداوندا نمی دانی که انسان بودن و انسان ماندن دراین دنیا چه دشوار است چه زجری می کشد آن کس که انسان است و از احساس سرشار. 

·        لحظه ها را گذراندیم که به خوشبختی برسیم غافل از اینکه لحظه ها همان خوشبختی بودند. 

·        به سه چیز تکیه نکن : غرور، دروغ و عشق. آدم با غرور می تازد با دروغ می بازد و با عشق می میرد. 

·        وقتی نمی توانی فریاد بزنی ناله کن! خاموش باش. قرن ها نالیدن به کجا انجامید؟تو محکومی به زندگی کردن تا شاهد مرگ آرزوهای خودت باشی. 

·        اگر پیاده هم شده سفر کن،در ماندن می پوسی.

 


 خدایا!

 آرامشی اعطا فرما تا بپذیرم،آنچه را که نمی توانم تغییر دهم و شهامتی، تا تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی،تا بدانم تفاوت این دو را.

·        ایمان بی عشق، اسارت در دیگران است و عشق بی ایمان، اسارت در خود.

·        اگر تنهاترین تنها  شوم باز هم خدا هست، خدا جایگزین همه ی نداشتن هاست.

·        در دردها ، دوست را خبر نکردن خود یک عشق ورزیدن است.تقیه ی درد؛زیباترین نمایش ایمان است.

·        آنجا که عشق فرمان می دهد، محال سر تسلیم فرود می آورد.



تاریخ : سه شنبه 91/12/29 | 11:44 عصر | نویسنده : سعید شیرازی | نظر
روایتی جالب درباره نوروز+اعمال عید نوروز

در کتاب مفاتیح نوین آمده است: مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنت ملى در میان ایرانیان درآمده که قسمت قابل ملاحظه‌اى از آن، از اموری است که اسلام بر آن مهر تأکید نهاده است.

 
به گزارش  جوان آنلاین، در اینکه اسلام در برابر عید نوروز چه موضعى دارد، میان صاحب‌نظران گفتگوست. از برخى روایات، اهمیت این روز به عنوان یکى از روزهاى نجات امّت‌ها استفاده مى‌شود.
 
مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» مى‌گوید: به سندهاى معتبر از «معلّى بن خنیس» نقل شده است که در روز «نوروز» به محضر امام صادق علیه‌السلام شرفیاب شدم. حضرت به من فرمود: آیا این روز را مى‌شناسى؟ گفتم: فدایت شوم! این روزى است که ایرانیان آن را بزرگ مى‌شمارند، و در این روز براى یکدیگر هدایا مى‌فرستند. امام علیه‌السلام فرمود: این تعظیم و بزرگداشت، به سبب امورى است که از قدیم بوده است که اکنون تفسیر و شرح آن را براى تو بازگو مى‌کنم. (به علاوه حوادث مطلوب دیگرى در این روز اتفاق افتاده است).
 
سپس امام علیه‌السلام به طور مشروح این امور را ذکر کرد: از جمله فرمود: نوروز، روزى است که خداوند متعال، در آن روز، از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگى بپرستند و براى او شریکى قرار ندهند، و به پیغمبران و امامان معصوم علیهم‌السلام ایمان آورند.
 
این روز، روزى است که طوفان حضرت نوح علیه‌السلام فرونشست و کشتى آن حضرت بر کوه «جودى» قرار گرفت.
 
نوروز روزى است که رسول خدا صلى الله علیه وآله بت‌هاى کافران قریش را در مکّه شکست و پیش از آن حضرت ابراهیم علیه‌السلام نیز، در این روز بتهاى کافران را درهم شکست.
 
در این روز، رسول خدا صلى الله علیه وآله به اصحاب خود امر کرد که با على علیه‌السلام به عنوان امیرمؤمنان بیعت کنند (اشاره به این است که روز عید غدیر مصادف با ایام نوروز بوده است).
 
نوروز، روزى است که قائم آل محمّد علیه‌السلام ظاهر خواهد شد.
 
آنگاه فرمود: هیچ روز نوروزى نیست مگر آن که ما در آن روز انتظار فرج مى‌کشیم، زیرا از روزهاى ما و شیعیان ما است. آن روز را، مردم عجم حفظ کردند و حرمت آن را نگه داشتند، ولى شما مردم عرب آن را ضایع ساختید. (آنگاه امام اعمالى را براى این روز بیان فرمودند که ذکر خواهد شد).
 
ولى چون شخص «معلّى بن خنیس» از نظر علماى رجال زیر سؤال است تکیه بر این روایت آسان نیست.
 
امّا با توجه به اینکه عید نوروز یک عید طبیعى در جهان آفرینش است; فصل زمستان پایان مى‌گیرد، بهار همراه با حیات طبیعت به فرمان خدا شروع مى‌شود، شکوفه‌ها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشکار مى‌گردد و نشاط و جنبش و حرکت در تمام عالم حیات آغاز مى‌شود، همگام و همراه شدن با این پدیده عالمِ آفرینش، همگامى با سنّت‌هاى الهى است.
 
نکته قابل توجّه این که مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنّت ملّى در میان ایرانیان و کشورهاى دیگرى درآمده که قسمت قابل ملاحظه‌اى از آن، در شمار امورى است که اسلام بر آن، (به صورت کلّى) تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانى، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند براى تهیّه لباس و وسایل اوّلیّه زندگى که در سالهاى اخیر در کشور ما ایران به صورت سنّت «هفته نیکوکارى» درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است.
 
دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّالیّت‌هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها، این امور و مانند آن جنبه‌هاى مثبت مراسم نوروزى است.
 
ولى گاه پاره‌اى از آداب و رسوم شرک آلود، یا گناه آلود دیده مى‌شود که افراد باایمان و خردمند باید آنها را ترک گویند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به کارهاى خطرناکى که همه سال ضایعه‌هاى زیادى براى جوانان و نوجوانان به بار مى‌آورد و امثال آن.
 

در مجموع، عید نوروز و مراسم آن، هم به خاطر بعضى روایات و هم به خاطر آثار مثبتى که دارد، نباید حذف شود، ولى باید بعضى از مراسم منفى و ناپسندِ آن را کنار گذاشت. این است روش اولوالالباب و صاحبان اندیشه!

عمال عید نوروز

 
مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زادالمعاد» آورده است که امام صادق علیه‌السلام براى نوروز، اعمالى را به معلّى بن خنیس آموخت و به او فرمود:
 
چون روز نوروز شود، غسل کن و بهترین لباس‌هاى خود را بپوش و خود را کاملاً خوشبو کن (و اگر توانستى) آن روز را روزه بدار و پس از نمازهاى ظهر و عصر و انجام نافله‌هاى آن، چهار رکعت نماز بخوان (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اوّل بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره «إنّا أنزلناه» را بخوان و در رکعت دوم بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره قُل یا أیّها الکافرون را در رکعت سوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قل هو الله را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد، 10 مرتبه سوره‌هاى «قُل أعوذ بِرَبِّ الْفَلَق و قُل أعُوذ بِرَبِّ النّاس» را بخوان. بعد از نماز به سجده شکر برو، و این دعا را بخوان:
 
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد الاْوْصِیآءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَعَلى جَمِیعِ
 
خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد آن اوصیاى پسندیده و بر همه
 
اَنْبِیآئِکَ وَرُسُلِکَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ، وَبارِکْ عَلَیْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ،
 
پیمبران و رسولانت به بهترین درودها و برکت ده بر ایشان به بهترین برکتهایت
 
وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ، اَللّـهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،
 
و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدایا برکت ده بر محمّد و آل محمّد
 
وَبارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا، اَلَّذى فَضَّلْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ،
 
و برکت ده به ما در این روز که آن را برترى داده و گرامیش کرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ کردى
 
اَللّـهُمَّ بارِکْ لى فیـما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لا اَشْکُرَ اَحَداً غَیْرَکَ، وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى یا ذَا الْجَلالِ وَالاْکْرامِ
 
خدایا برکت ده به من در آنچه به من تفضل کرده‌اى تا که هیچ کس را جز تو سپاس نگذارم و روزیم را وسیع گردان اى صاحب جلالت و بزرگوارى
 
اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا یَغیبَنَّ عَنّى عَوْنُکَ وَحِفْظُکَ، وَما فَقَدْتُ مِنْ شَىْء، فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَکَ عَلَیْهِ، حَتّى لا اَتَکَلَّفَ ما لا اَحْتاجُ اِلَیْهِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ.
 
خدایا هر چه از من پنهان شده مبادا کمک و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه را گم کرده‌ام مبادا یارى خویش را بر آن از من گم کنى تا خود را به زحمت نیندازم درباره آنچه را بدان نیازمند نیستم اى صاحب جلالت و بزرگوارى.
 
 
دعای تحویل سال
 
همچنین در برخى از کتب وارد شده است که در وقت تحویل سال این دعا را که مضمون خوب و سازنده‌اى دارد، بخوانند:
 
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاْبْصارِ، یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ، یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالاْحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى اَحْسَنِ الْحالِ.
 
اى کسى که تحوّل دل‌ها و گردش چشم‌ها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال و حال، حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!
 
مرحوم «علاّمه مجلسى» مى‌افزاید: بعضى روایت کرده‌اند که این دعا را نیز، در روز نوروز، به عدد ایّام سال بخواند:
 
اَللّهُمَّ هذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ، و اَنْتَ مَلِکُ قَدیم، اَسْألُکَ خَیْرَها وَ خَیْرَ ما فیها، وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّها وَ شَرِّ ما فیها، وَ اَسْتَکْفیکَ مَؤُونَتَها وَ شُغْلَها، یا ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ.
 
خداوندا! این سال نوى است و تو سلطان همیشگی و ازلی هستی. از تو خیر آن و خیر آنچه در آن است را مى‌خواهم و به تو از شرّ آن و شرّ آنچه در آن است، پناه مى‌برم و حلّ مشکلات آن را از تو مى‌خواهم اى ذوالجلال و الاکرام.
 
البتّه اگر نتواند به این مقدار بخواند به هر مقدار که بتواند به قصد قربت مطلقه بخواند، خوب است.
 
همچنین مى‌توان دعایى که در اوّل ماه رمضان نقل شده است را، در اوّل سال شمسى به قصد قربت مطلقه خواند.

 



تاریخ : سه شنبه 91/12/29 | 11:42 عصر | نویسنده : سعید شیرازی | نظر

روزی از سرخپوستی که به عنوان کارگر روی اسکلت آسمان

خراش در ارتفاع چند صد متری زمین کار میکرد: پرسیدند:چه

چیز باعث شده که تو از آن ارتفاع چند صد متری نترسی؟ او

گفت من اگر از ارتفاع 10متری سقوط کنم: همان بلایی سرم

می آید که از ارتفاع چهار صد متری سقوط کنم. پس چرا باید

ترسم بیشتر از کارگری باشد که روی اسکلت یک آپارتمان

معمولی کارمیکند. خوب به این نکته ظریف فکر کنید اگر در

هر کاری در زندگی بدترین وضعیت ممکن را تجسم کنید و

یک بار با تجسم ذهنی: خودرا درآن وضعیت قرار دهید:

خواهید دید که وقتی آب از سر بگذرد: دیگر یک متر یا

صدمتر باهم فرقی نمیکند. پس اگر بتوانید در عمق پنج

متری شنا کنید در اقیانوس هایی با عمق بیش از پانصد

متر هم می توانید غوطه ور شوید. به راستی معنای

شکست چیست؟؟؟ آیا معنایش این است که چیزی

به دلخواه شما یا آن گونه که انتظارش را داشتید

پیش نیاید؟؟؟ قانون تجربه همواره کامل وبی نقص است.

ما اندیشه ها و اعتقاد های درونی خود را به شیوهای

عالی باز می تابانیم. یا یکی از گامها را بر نداشته اید

یا اعتقاد باطنی شما این بوده است که لیاقتش را

ندارید: ویا احساس بی ارزشی کرده اید. این گفته

قدیمی (( که اگر بار نخست موفق نشدی: باز هم بکوش ))

براستی حقیقت دارد. اما معنایش این نیست که

خود را بکوب ودیگر بار: همان شیوه ی سابق را تکرار کن.

معنایش این است که اشتباه خود را دریاب و از

راهی دیگر وارد شو. تابیاموزی چگونه درست آن را انجام بدهی.

این حق طبیعی ماست که در تمام مدت عمر خود: از

موفقیتی به موفقیت دیگر رهسپار باشیم. اگر وضع

ما این گونه نیست: یا با توانایی های ذاتی خود همنوا

نیستیم: یا معتقدیم که موفقیت از آن ما نیست : یا

موفقیت خود را در نمی یابیم. اگر نسبت به جایگاه

این لحظه ی خود معیار های چنان دور از دسترس

برگزینیم - که هم اکنون نتوانیم به آن دست یابیم

- همواره شکست خواهیم خورد. هنگامی که

کودک سرگرم آموختن: راه رفتن یا حرف زدن است:

تشویقش می کنیم و برای هر پیشرفت کوچک

تحسینش می کنیم. کودک به وجد در می آید و

می کوشد که بهتر آن را انجام دهد. آیا به هنگام

آموزش چیزی تازه: خود را به همین شیوه تشویق

میکنید؟ یا اینکه با گفتن کلماتی نظیر: احمق یا

دست و پا چلفتی یا شکست خورده فراگیری خود

را دشوارتر می نمایید؟ بسیاری از ستارگان و هنر

پیشه ها تصور می کنند که از همان نخستین

نمایش: نحوه ی اجرایشان باید عالی و بی نقص

باشد. اما آنها باید بدانند که هدف نمایش: تمرین

و آموختن است. بر روی صحنه می آییم تا اشتباه

کنیم و راه های تازه را بیاموزیم و بیاموزیم: تنها

با تمرین مکرر: چیز تازه ای را می آموزیم و آن را

جزئی از طبیعت خود میسازیم. هرگاه در هر

زمینه ای به یک کار تمام شده حرفه ای می نگرید

به حاصل ساعتهای بی شمار تمرین چشم می

دوزید. اصلا مهم نیست که برای چه مدت زمانی

خود را شکست خورده پنداشته اید. می توانید

هم اکنون الگوی موفقیت را بیافرینید. اهمیت

ندارد که در چه زمینه ای میخواهید کار کنید.

اصول یکسانند. لازم است که دانه ی موفقیت

را بکاریم. این دانه ها خرمنی عظیم به بار خواهند آورد.گل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شماگل تقدیم شما



تاریخ : سه شنبه 91/12/29 | 11:37 عصر | نویسنده : سعید شیرازی | نظر

بوسه باید زد بر خاک پای شما، مردترین مردان روزگار! سرمه باید کرد آن گرد را که از تپش گام های شما می جهد. اقرار باید کرد که هیچ قلم را یارای تبیین عظمت شما نیست، که شما زیباترین نقوش کلک خداوندید بر بوم آفرینش و شگفت انگیزترین رشحات قلم پروردگار بر لوح خلقت. و چنین است که عرفان پر می ریزد، در افق پروازهای شما و ایثار سر می ساید بر سجاده نگاه شما و عطش غبطه عشق، فوران می کند در دشت لایتناهی معنویت شما. دنیا هنوز زود است که دست به چشمی بیابد برای دیدن شما و زمان می برد که دلی پیدا کند برای فهمیدن شما. دنیا در جهل مرکب زیسته است، در ظلمت محض زندگی کرده است و در فقدان نور معنویت به سر برده است. رؤیت تلألو تابناک خورشید وجود شما، چشمی می خواهد که قبل ها به کورسویی باز شده باشد و روشنی بداند چیست. زندانی قرن های ظلمت را اگر با نور مستقیم آفتاب مواجه کنند، بی شک چشم خواهد دزدید و پلک فرو خواهد بست. دنیا عشق را و عرفان را باید چشیده باشد که ما وقتی از اقیانوس بی انتهای عشق سخن می گوییم بفهمد که حرف چیست؟ ما چگونه به دنیا بگوییم که کودکان در این مرز و بوم، ده ساله - یازده ساله شگفت مردانی می شوند که در مقابل شمشیر بران اراده و عزمشان، مردان تاریخ سپر می اندازند؟

[ جمعه هجدهم اسفند 1391 ] [ 10:15 ] [ علیرضا دهمرده ] [ 4 نظر ]


تاریخ : سه شنبه 91/12/29 | 12:33 عصر | نویسنده : سعید شیرازی | نظر
مطالب قدیمی تر


  • paper | بک لینک | وب وب
  • وب چت مقاله تراکتور | وب ویستا باکس